• De Groeiling
  • Het Team
  • Schooltijden
  • Overblijf
  • Opvang
  • Vakanties
  • Ouderraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Samen in beweging
  • Snappet
  • Gezonde school
  • School op Seef
  • Bibliotheek
  • Congruentiemodel
  • Peuters
  • Meervoudige Intelligentie
  • Downloads
overzicht

Grote Rekendag 2025

Eerlijk delen

grote reken 1
grote reken 2
grote reken 3
grote reken 4
grote reken 5
grote reken 6
grote reken 7
grote reken 8
grote reken 9
grote reken 10
  • grote reken 1
  • grote reken 2
  • grote reken 3
  • grote reken 4
  • grote reken 5
  • grote reken 6
  • grote reken 7
  • grote reken 8
  • grote reken 9
  • grote reken 10

Gepubliceerd: 19-03-2025

Ook dit jaar hebben we weer meegedaan aan de Grote Rekendag. Het thema was ’Eerlijk delen’ waarbij we hebben nagedacht over én spelen met aantallen en verdeelsituaties. Onderzoekend en samenwerkend rekenen staat centraal. Met aandacht voor onderliggende vaardigheden zoals tellen, meten, wegen, combineren en het aflezen van verschillende soorten grafieken en diagrammen. Alle leerlingen mochten vandaag een trui/T-shirt/vest aan waar 1 of meerdere cijfers op stonden. De school brede opening was in de Kinderkeet, waar alle leerlingen (nep)geld van verschillende bedragen hadden gehad. Toen kregen ze opdrachten als ‘maak met een groepje van 5 een zo hoog mogelijk bedrag.’ Of ‘maak een groepje waarin alle bedragen voorkomen.’ En ‘maak een bedrag van 30 euro.’ In de onderbouw kregen de leerlingen de eerste opdracht om te verdelen door middel van te tellen. In het circuit hebben de leerlingen fruit eerlijk verdeeld en de pasta werd verdeeld door te wegen. In de kring kwam er nog een verdeel opdracht. Er moest ‘soep’ worden verdeeld. Er kwam al snel een goede oplossing: door de grootste lepel te gebruiken en af te sluiten met de kleinste lepel. In de middenbouw begonnen de leerlingen met een verhaal waarbij een verdeelprobleem moest worden opgelost. Daarna kreeg de klas in groepjes allerlei materialen die ze eerlijk moesten verdelen. Zoals boeken, kralen en stiften. Vervolgens was een leuk en leerzaam circuit en werd de rekendag afgesloten met een quiz. In de bovenbouw hebben de leerlingen via Google Maps postcode gebieden verkend, was er een ‘postcode verover spel’ en werden verschillende postcode gebieden met elkaar vergeleken. Ook was er een quiz waarbij het thema van de Grote Rekendag terugkwam. Ook was er voor iedere groep een bonusvraag: ‘Hoe verdeel je eerlijk 2 zakken popcorn over het aantal leerlingen uit de klas?!’ Er werden leuke en creatieve manieren bedacht waardoor de ochtend met iets lekkers werd afgesloten.

Gerelateerde artikelen


13-06-2025 - Peutersportdag

Tags


respect , verbondenheid , zorgzaamheid

Overig nieuws


13-06-2025 - Peutersportdag
28-05-2025 - Sponsorloop
28-05-2025 - Avond4Daagse in Woerden
19-05-2025 - Excursie
09-05-2025 - Schoolreisje!
17-04-2025 - Koningsspelen 2025
16-04-2025 - Fijne Paasdagen!
26-03-2025 - Inloopochtend groep 1/2/3
19-11-2024 - BoekenSushi
16-10-2024 - ANWB Streetwise
08-10-2024 - Lievelingsboek
15-04-2024 - Deze week groep 1/2 d
05-07-2023 - Juffendag en Oogstfeest
06-02-2023 - Excursie Naturalis
12-10-2022 - Kinderboekenweek 2022

Laatste nieuws

Tagcloud


  • respect
  • verbondenheid
  • zorgzaamheid

Zoeken in nieuws


Zoek

Contactgegevens

Milandschool
Hazekade 10
2411 PP Bodegraven
0172 685506

Routeplanner

Contact

Hazekade 10
2411 PP Bodegraven

Telefoon: 0172-685506

E-mail: Daisy Lehmann

 

Activiteiten

naar activiteiten >

Onze school

Het Team
Schooltijden 
Vakanties

Ons onderwijs

Samen in Beweging
Snappet
Gezonde school
School op Seef

 

 

Solliciteren

Vacatures worden via de website van De Groeiling gepubliceerd.

Solliciteren

Stage lopen

De Miland is een opleidingsschool. Wij ontvangen je graag als stagiaire. 

Solliciteren

Vrijwilliger worden

Wij kunnen veel handen in de school gebruiken. Interesse? Neem contact op met de directeur van de school Daisy Lehmann

Copyright 2025 - Milandschool
Inloggen