De Grote Rekendag

Meten = weten

De Grote Rekendag

Op woensdag 20 maart hebben we weer meegedaan aan de Grote Rekendag. Het onderwerp was ‘data en statistiek.’ Er was veel aandacht voor vaardigheden zoals zelf data verzamelen: verzamelen, ordenen en categoriseren. Maar ook voor zelf data verwerken: gegevens bekijken, goed in beeld brengen en verbanden leggen. We hebben met de hele school de Grote Rekendag op het schoolplein geopend. Er werd een vraag gesteld en er waren 4 vakken die gelijk stonden aan een antwoord/keuzemogelijkheid. Op die manier konden de leerlingen de vraag beantwoorden en ontstonden en er echte ‘levende grafieken.’ In elke klas waren er opdrachten in circuitvorm. De onderbouw ging aan de slag met het verhaal van ‘Kikker en vogel.’ In de middenbouw kwamen er gegevens uit een tuinvogeltelling en in de bovenbouw waren er opdrachten die te maken hadden met reactiesnelheid en werd er kritisch gekeken naar misleidende grafieken. De gegevens die verzameld waren bij de opening, werden omgezet in staafdiagrammen. Op het schoolplein ging de vakleerkracht van sport en bewegen aan de slag met bewegend leren in combinatie met de Rekendag. Het was een gezellige en leerzame ochtend!

reken 1 reken 1
reken 2 reken 2